17 πράγματα που έμαθα απο την πρώτη μου Crowd Funding καμπάνια

17 πράγματα που έμαθα απο την πρώτη μου Crowd Funding καμπάνια

Εδώ και αρκετούς μήνες (ενδεχομένως και πλέον χρόνια) παρακολουθώ ανελλιπώς καμπάνιες σε διάφορα crowd funding platforms. Στο διάστημα αυτό έχω δει πρωτοποριακές ιδέες να γίνονται viral, έχω δει παράξενες ιδέες να ξεπερνάνε κατά πολύ το στόχο τους και έχω δει και πραγματικά καλές ιδέες να βουλιάζουνε.

Σε κάθε περίπτωση, πριν από περίπου 45 ημέρες αποφάσισα και εγώ να δοκιμάσω τη τύχη μου. Δεν είχα να χάσω τίποτα μιας οι πλατφόρμες αυτές είναι δωρεάν – είχα και λίγο παραπάνω χρόνο στη διάθεση μου και μία κατά την άποψη μου ενδιαφέρουσα ιδέα. Και έτσι συμπλήρωσα τα βασικά στοιχεία και έδωσα πνοή πατώντας το “Go Live” κουμπί. Καθημερινά μετά παρακολουθούσα την εξέλιξη έσοντας πεπεισμένος ότι θα πετύχει – κυριολεκτικά πορωμένος.

Αρκετά γρήγορα κατάλαβα ΠΟΣΟ έξω είχα πέσει και αποφάσισα από εκεί και μετά να αξιοποιήσω την καμπάνια μου όχι πλέον για να κερδίσω χρήματα, αλλά για να καταγράψω τις προϋποθέσεις και να μελετήσω τις ενέργειες μου και τις επιπτώσεις αυτών. Και έτσι έρχομαι πλέον να μοιραστώ την εμπειρία μου σε δύο βασικά κεφάλαια: 1) πριν την καμπάνια και 2) κατά τη διάρκεια της καμπάνιας.

Παρότι η πρώτη μου καμπάνια δεν ήταν success story από την πλευρά του funding, ήταν για μένα μια πάρα πολύ καλή εμπειρία. Στόχος του άρθρου αυτού είναι να σας πώ τι έμαθα, τι εκάνα καλά και τι θα κάνω καλύτερα την επόμενη φορά. Έγραψε ο David για τα λάθη και οτι είναι καλύτερα να μάθεις από τα λάθη των άλλων, παρά να τα κάνεις εσύ ο ίδιος και να μαθαίνες με το σκληρό τρόπο :) Άρα, παρακάτω θα σας πώ τα καλά και τα οχι τόσο καλά στοιχεία της πρώτης μου καμπάνιας.

Πριν την καμπάνια (προεργασία)

  • Η καμπάνια σας θα διαρκέσει 30 – 60 ημέρες. Σιγουρευτείτε ότι έχετε έτοιμο πλάνο για το πλήρες χρονικό διάστημα (νέα, ανανεώσεις, υλικό κλπ.). Δεν αποτελεί τίποτα λιγότερο από ένα βασικό business plan
  • Υπολογίστε πάρα πολύ καλά το στόχο σας (χρηματικό στόχο). Ο στόχος πρέπει να είναι ρεαλιστικός. Ο κόσμος που δίνει χρήματα δεν είναι χαζός!
  • Perks – Τα διάφορα «δωράκια» που θα δώσετε για τις συνεισφορές πρέπει να είναι ελκυστικά, πρωτοποριακά αλλά και κερδοφόρα για εσάς (έχετε υπόψιν πάντα το κόστος μεταφοράς και τα ποσοστά που παρακρατούνε η πλατφόρμα και το PayPal – κοντά στο 10%)
  • Διαφήμιση εκ των προτέρων. Δημοσιοποιήστε την καμπάνια σας μέσω κοινωνικών δικτύων αρκετά προτού αυτή ξεκινήσει. Μελετήστε τις αντιδράσεις του κόσμου και προωθήστε όσο μπορείτε
  • Σκεφτείτε πολύ καλά αν θα ζητήσετε flexible funding ή όχι. Το flexible κρύβει έναν σοβαρό κίνδυνο: Είστε πιθανός scammer. Στην αντίθετη περίπτωση είτε μαζεύετε το ποσό είτε δεν παίρνετε τίποτα
  • Εξασφαλίστε ένα επαρκές ποσό από συνεισφορές φίλων και συγγενών. Αναμφίβολα από τα πιο σημαντικά στοιχεία. Αν μπορείτε να εξασφαλίσετε εκ των προτέρων ένα 5-10% του στόχου από φιλικές συνεισφορές θα είναι τεράστια βοήθεια για την καμπάνια σας
  • Σχεδιάστε πλούσιο υλικό εκ των προτέρων με πιο βασικά από όλα το επαγγελματικό σας λογότυπο και βίντεο με τα πρόσωπα της ομάδας – Εμπνεύστε εμπιστοσύνη στα πρόσωπα σας και δείξτε ταυτόχρονα και επαγγελματισμό
  • Γράψτε την ιδέα σας με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι κατανοητή αλλά χωρίς να περιέχει ασάφειες. Ο κόσμος δε θέλει να δει μαθηματικές εξισώσεις ή επιστημονικά πορίσματα, αλλά επίσης δε θέλει και λόγια όπως «Αν φτάσουμε εκεί θα δούμε»
  • Τελευταίο, αλλά επίσης σημαντικό είναι το ζήτημα της ισοτιμίας. Μην υποτιμάτε τη δύναμη που μπορεί να έχει και τις επιπτώσεις της π.χ. αν ο βασικός στόχος σας είναι Αμερικάνοι πολίτες τότε ίσως καλύτερα να λάβετε τα χρήματα σε $ και να απορροφήσετε εσείς τη ‘χασούρα’ της μετατροπής συναλλάγματος

Κατά τη διάρκεια της καμπάνιας (συνεχής ενασχόληση)

  • Να ασχολείστε τακτικά, έως και καθημερινά. Μοιραστείτε την καμπάνια σε groups και σε κύκλους σε κοινωνικά δίκτυα και να αναζητείτε τα shares και τα likes!
  • Ανανεώνετε την καμπάνια σας ανά 2-3 ημέρες (αν έχετε κάνει καλό αρχικό πλάνο, αυτό δε θα είναι κανένα πρόβλημα).
  • Αναζητείστε επαγγελματικές υπηρεσίες για να υποστηρίξετε την καμπάνια σας. Δεν εννοώ απαραίτητα ακριβές υπηρεσίες από εταιρείες, αλλά αν δείτε σε site όπως το Fiverr τι υπηρεσίες παρέχονται για €5 θα δελεαστείτε. Προσωπικά έκανα πολύ καλή εμπειρία εν αντιθέσει με πιο ακριβά προϊόντα τα οποία ήταν εντελώς άστοχα.
  • Διαφημιστείτε μέσω κοινωνικών δικτύων. Μπορείτε και επί πληρωμή να προωθήσετε την καμπάνια σας πολύ δυνατά για πολύ χαμηλό κόστος (και μάλιστα στοχευμένα γεωγραφικά και δημογραφικά, όπως εσείς κρίνεται καλύτερα).
  • Αλληλοστηριχείτε με άλλους ανθρώπους που έχουν ενεργές καμπάνιες. Μοιραστείτε ενδιαφέρουσες καμπάνιες και ζητήστε το ίδιο από αυτούς.
  • Προσπαθήστε με νύχια και με δόντια να φτάσετε κοντά στο στόχο (τουλάχιστον 50%) εντός των πρώτων 15 ημερών. Αν το καταφέρετε αυτό τότε η επιτυχία είναι σχεδόν δεδομένη.
  • Να ζητάτε τη περαιτέρω στήριξη των υποστηρικτών σας. Εφόσον στήριξαν χρηματικά την καμπάνια είναι και με το παραπάνω πρόθυμοι να αφήσουν ένα ωραίο σχόλιο και να μοιραστούν την καμπάνια σας σε κοινωνικά δίκτυα.
  • Μην απογοητεύεστε. Αν δεν έχετε έσοδα με το καλημέρα δείξτε υπομονή και επιμονή. Πολύ συχνά επικρατεί το λεγόμενο snowball effect ή αλλιώς going viral το οποίο θα συμβεί ενώ κοιμάστε αρκεί να υπάρχουν οι προϋποθέσεις.

Όπως βλέπετε τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όπως μπορεί να φαίνονται αρχικά. Δεν μπορεί κάθε καμπάνια να πετυχαίνει, αλλά δεν είναι και ανάγκη να αποτύχει :) Σε κάθε περίπτωση αν έχετε μία καλή ιδέα θα σας παρότρυνα να το δοκιμάσετε αρκεί να κάνετε την ανάλογη προεργασία και να είστε έτοιμοι να κοπιάσετε και κατά τη διάρκεια.

Συμπέρασμα

Για μένα προσωπικά ήταν ένα μεγάλο μάθημα και είμαι πεπεισμένος ότι θα το ξαναδοκιμάσω όταν θα έχω μία καλή ιδέα, και την δεύτερη φορά θα πετύχει. Ο κόσμος λατρεύει να βλέπει πρωτοποριακές καλοσχεδιασμένες ιδέες και θέλει να συμμετάσχει αν πειστεί για την ποιότητα της ιδέας και των συντελεστών.

Εύχομαι καλή επιτυχία σε όποιον το δοκιμάσει και ελπίζω το πάθημά μου να γίνει μάθημα όλων μας.

Υ.Γ.

Και προτού κλείσω εδώ ένα bonus tip πιο γενικής φύσεως:

Η ιδέα σας ΔΕΝ κατοχυρώνεται αν ανέβει σε μία τέτοια πλατφόρμα crowd funding. Οποιοσδήποτε μπορεί να την αντιγράψει. Οπότε είτε κατοχυρώστε την εκ των προτέρων είτε μη δώσετε περιθώρια αντίδρασης (αρχική στήριξη, καλή προεργασία και συνεχής ενασχόληση) αν δε θέλετε ή δεν μπορείτε να κατοχυρώσετε. Εκμεταλλευτείτε το jump start που έχετε και κρατήστε το πλεονέκτημα έως το τέλος.

Αν θέλετε να δείτε μια πάρα πολύ επιτυχημένη καμπάνια, δείτε αυτήν (κάντε κλικ στην εικόνα να την δείτε στο IndieGoGo):

Beehive IndieGoGo καμπάνια

—————-

Μερικές χρήσιμες πληροφοριές για το crowd funding:

—————-

Θα θέλαμε να ακούσουμε την δική σας γνώμη για το crowdfunding. Έχετε δικές σας εμπειρίες που μπορείτε να μοιράσετε εδώ; Σκέφτεστε να ξεκινήσετε και εσείς μια καμπάνια; Θέλουμε να ακούσουμε τη γνώμη σας, την οποία μπορείτε να γράψετε κάτω στο πεδίο για τα σχόλια.

Φωτογραφία: flickr user Rocío Lara, used under Creative Commons License (CC BY 2.0)

  • Μιχάλης

    Ευχαριστώ πολύ, Αλέξανδρε! Πολύ χρήσιμο!

Startup Minds logo

Κάντε εγγραφή στο δωρεάν Startup Minds newsletter!

Θα λάβετε μια δωρεάν ενημέρωση κάθε φορά που ανεβάζουμε μια καινούρια συνέντευξη η ένα καινούριο άρθρο σχετικά με Ελληνικά startups.

Η εγγραφή σου έγινε επιτυχώς. Θα λάβεις email τώρα για την επιβεβαίωση της εγγραφής σου.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Sharing = Caring

Μοιράσου το! Μπορεί να είναι χρήσιμο και σε άλλους. Ευχαριστούμε!

Google+